Tytuł projektu ogólnokrajowa kampania pn. „Kocham. Nie biję”(„Kocham.
Reaguję”, „Kocham. Mam Czas”, „Kocham. Nie krzyczę”)
Cel
  • przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i ograniczenie jej skutków m.in. poprzez:
  • zwiększenie społecznego zaangażowania w sprawy związane z przeciwdziałaniem przemocy
    – podnoszenie społecznej wrażliwości w odniesieniu do zjawiska przemocy w rodzinie,
  • poszerzenie poziomu wiedzy obywateli na temat przemocy domowej,
  • promowanie wartości rodzinnych;
Czas trwania 3 miesiące – wrzesień, październik, listopad 2009r.;
Adresaci
  • osoby doznające przemocy;
  • dzieci i młodzież;
  • rodzice;
  • przedstawiciele instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
  • sprawcy przemocy;
Charakterystyka
  • kampania wpisuje się w Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych
    zachowań „Razem Bezpieczniej”, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
  • przyjęta formuła kampanii – spoty informacyjne umieszczone na billboardach (2000),
    w prasie, radio, telewizji, szkołach, komisariatach policji, szpitalach, przychodniach,
    urzędach oraz ośrodkach pomocy społecznejudział przedstawicieli świata kultury i ich dzieci:
  • Anna Przybylska
  • Anna Wyszkoni
  • Magdalena Różczka
  • Piotr Adamczyk
  • Piotr Gruszka
  • Paweł Królikowski
  • autor scenariusza – Krzysztof Pruśniewski, agencja Clos Brothers
  • kreacja – laboratorium reklamy Clos Brothers
  • fotograf kampanii – Mirosław Pietruszyński
  • reżyseria – Jakub Łuniewski, Przemysław Reut
  • Produkcjia, postprodukcja – NextMedia/ Ludzie

Harmonogram planowanych działań

  • Od 15maja br. uruchomienie prac nad projektami materiałów informacyjnych do kampanii;
  • od 1.09-30.11. br. funkcjonować będzie infolinia
    Fundacji „KCK” 0 801 109 801
    – telefon zaufania dla ofiar dotkniętych przemocą;
  • procedury dotyczące reakcji Policji na zgłoszenia ofiar przemocy za pośrednictwem
    ww. infolinii:I WARIANT – zgłoszenie wymagające pilnej
    interwencji – przekazanie informacji do dyżurnego właściwej miejscowo jednostki
    Policji, zlecenie interwencji, podjęcie czynności w ramach procedury „Niebieskie
    Karty”;II WARIANT – pomoc rozłożona w czasie (interdyscyplinarna)
    – w pierwszej kolejności uruchomienie pomocy przez „KCK” we własnym zakresie, w
    przypadku potrzeby wsparcia ofiary przez właściwe dla miejsca zamieszkania instytucje
    przekazanie informacji do dyżurnego właściwej miejscowo jednostki Policji, podjęcie
    czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”;
  • wyprzedzająco, w celu zapewnienia sprawnej realizacji przedsięwzięcia, wystosowanie przez KGP do komend wojewódzkich Policji
    informacji dotyczącej przedmiotowej akcji
    ;

Instytucje zaangażowane w realizację projektu

  • Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
  • Ministerstwo Zdrowia
  • Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
  • Ministerstwo Sprawiedliwości
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Komenda Główna Policji
  • Rzecznik Praw Dziecka

Efekty realizacji projektu

  • ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie;
  • zmiana postaw społecznych wobec przemocy w rodzinie;
  • przygotowanie młodego pokolenia do pełnienia odpowiedzialnych ról w rodzinie;

Metody monitorowania rezultatów kampanii

  • informacja określająca liczbę zgłoszeń wpływających za pośrednictwem bezpłatnej
    infolinii „KCK” w czasie trwania kampanii oraz formy pomocy udzielonej ofiarom;
  • ocena przedsięwzięcia kształtowana poprzez opinie ukazujące się w mediach;
  • ocena porównawcza w odniesieniu do zjawiska przemocy w rodzinie, odniesienie danych
    będących w dyspozycji KGP pierwsze półrocze do drugiego półrocza 2009r.

Zasady finansowania

  • przedsięwzięcie w całości finansowane przez Fundację Krajowe Centrum Kompetencji
    „KCK”;
  • zaangażowanie mediów i autorytetów społecznych ma charakter charytatywny;

Dodatkowe informacje

  • wpisanie kampanii w katalog przedsięwzięć realizowanych w ramach Rządowego Programu.„Razem
    Bezpieczniej”;
  • umieszczenie na materiałach opracowanych w ramach kampanii logotypów wszystkich
    partnerów kampanii

Znaczenie realizacji kampanii w odniesieniu zadań określonych w Rządowym programie
ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej” i Krajowym
Programie Przeciwdziałania Przemocy w RodzinieKampania pn. „Kocham. Nie biję.” wpisuje
się w obszary zadań nakreślone w ww. programach tj.:

  • promowanie wzorców życia rodzinnego opartych na wzajemnej pomocy, szacunku, partnerstwie,
    umiejętności rozwiązywania problemów, konfliktów bez przemocy;
  • edukowanie osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
  • zacieśnianie współpracy instytucji świadczących pomoc prawną, psychologiczną, socjalną
    dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
  • zwiększenie skuteczności procedury „Niebieskie Karty”;

Opracował:

Fundacja Krajowe Centrum Kompetencji „KCK”


Konsultacja merytoryczna z:

pracownikami Wydziału Profilaktyki i Współpracy ze Społeczeństwem Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA
i ekspertami Wydziału ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki Biura Prewencji KGP